En oproportionerligt stor del av de intellektuella under
första delen av 1900-talet var av judisk börd. Varför var det just judar som tenderade
att bli framstående tänkare vid denna tid? Vid den tiden fanns två möjligheter
för dem: Antingen en mer eller mindre religiös, traditionsbunden livsstil inom
den judiska samhället-i-samhället. Eller sekulär roll i majoritetssamhället. De
som valde det senare blev samhällsmedborgare, men ändå inte. De saknade helt
eller delvis den religion, den historia och de traditioner som det moderna
samhället byggde på. Som även den intellektuella majoritetskulturen till viss del byggde på. Så personer av judisk börd var antagligen inte fullt integrerade i den
intellektuella majoritetskulturens sätt att tala. De hade inte socialiserats in i samma
invanda uppfattningar om hur man skulle föra ett någorlunda bildat samtal och
vilka frågor som var viktiga att tala om. Så för att alls kunna föra ett bildat
samtal med icke-judar blev de tvungna att finna
ett nytt sätt att tala, stött av observationer av den materiella verkligheten. I stället för att fortsätta en jargong, var judarna i större utsträckning motiverade att ta sin utgångspunkt i det allmänmänskliga, det som alla kunde se och känna. Och i stället för att omärkligt socialiseras in i uppfattningar om vad som var
viktigt att tala om, tvingades de själva avgöra vad som betydde något, vilket
emellanåt ledde dem in på helt nya spår. Judarnas relativt starka ekonomiska position
gav dem en plats i de bildade medelklassen. Men deras traditionella
utanförskap bör i en eller annan grad ha bidragit till att de blev så överrepresenterade bland
framstående tänkare.
Detta har fått mig att dra paralleller till kvinnors
situation idag. I det officiella samhället, det vill säga både det ekonomiska
och politiska livet, är kvinnor relativt välintegrerade. Men ändå är män och kvinnor uppvuxna på olika sätt och i olika kroppar. I synnerhet tenderar olika slags spel att vara ganska könsspecifika: Det finns ett spel mellan könen och fullkomligt
könsseparerade spel. Fotboll är ett uppenbart exempel på det senare, men även helt okroppsliga sporter tenderar att vara relativt könsseparerade, från dataspel till ordpingis.
Och det är svårt att behandla svåra frågor i större intellektuella sammanhang
utan att det resulterar i ordpingis, speciellt i en intellektuell miljö som den nutida där något nytt sällan händer. Och i grenen filosofisk ordpingis
dominerar männen stort. Åtminstone är det min erfarenhet både från diskussioner
på internet och paussamtal mellan filosofiföreläsningarna.
Skulle inte detta utanförskap från en i grunden rätt meningslös verksamhet kunna provocera fram en oproportionerlig andel kvinnor bland nästa generation intellektuella? Det har inte hänt i någon större skala än. Men intellektuella
kvinnor borde kunna göra samma sak som intellektuella judar gjorde för hundra
år sedan: Utnyttja utanförskapet från etablerade sätt att tala till att skapa
nya, och relevanta, sätt att tala. Sätt att tala som bygger på den gemensamma verklighet
människor möter och de problem som är verkligt relevanta för mänskligheten här
och nu. De som utesluts ur grupper tvingas ut mot det allmänmänskliga. Så även inom tänkandet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar