I Syrien slaktar man människor. Tiotals, ibland hundratals
varje dag. Borde vi ha dåligt samvete för det? Är det rätt att offra Syriens
folk för att undvika ett världskrig? Det verkar så. Få säger någonting annat
numera. Som att man har släppt frågan. al-Assad kan mörda hur många han vill.
Det var för många redan för ett år sedan så dödar han dubbelt så många så
förändrar det ingenting i omvärldens ögon. Vi har ju redan bestämt oss för att
det syriska folket inte är värt det.
Varför lämnar vi dem till en slaktare? Dels för de
storpolitiska konsekvenserna. Men också för att vi inte litar på dem. Vi
förstår dem inte. Den saken hindrade inte oss i Libyen, för det var så enkelt. Åka
dit, bomba lite, åka hem. Men det hindrar oss från att utföra verkliga
uppoffringar, vilket det skulle bli i Syriens fall.
All mänsklig samvaro är en
avvägning mellan sympati och antipati. Även de man lever allra närmast hyser
man någon form av antipati för. Och även ens värsta fiender hyser man någon
form av sympati för. Det gäller att skapa relationer så att de blir precis så
nära som förhållandet mellan sympati och antipati tillåter. Och mellan
mellanösternmeborgare och västerlänningar är sympatin alltför svag och
antipatin alltför stark för att vi egentligen ska kunna gå i krig tillsammans.
Hade det varit Norge som hade utsatts för en Breivik varje dag så hade vi (och
amerikanerna) nog tusan använt våra stridsflygplan, även om Ryssland hade hotat
med konsekvenser. Vi hade gjort det för dem, de hade gjort det för oss.
Syrierna förstår vi däremot inte riktigt. Och de förstår
inte oss. Kanske bör jag inte använda mina egna erfarenheter från tre månader i
Damaskus för att illustrera förhållandet mellan Västerlandet och Österlandet.
Jag åkte dit som individ, inte som representant för en hel kultursfär. Men det
var mycket sällan som jag blev bemött som något annat än en ambassadör för Västerlandet. En enda gång var det en syrier som plötsligt tycktes se en person
skymta bakom min klent pigmenterade uppenbarelse. Han tittade lite roat på mig
och sa: ”Du är ganska konstigt va?” Jag blev så glad att jag tillfälligt råkade
koppla ur mitt effektiva skydd mot att bli förförd (och insåg därmed att han inte
var så speciellt trots allt). Men de allra flesta såg mig inte som något annat
än ett statusobjekt att förföra, en rysk hora (svårt att se skillnad på en
ryska och en svenska för ett otränat öga), eller, i ett större antal fall, som
någon att berätta om Syrien för och fråga om ut om Sverige och Europa.
Därmed inte sagt att det inte fanns någon sympati. Även om
folk inte brydde sig om vem jag var som person (kanske är individualitet ett
okänt begrepp i arabvärlden), så var de ofta trevliga, hjälpsamma och
sympatiska. Jag reagerade på att folk kunde vara mycket trevliga och artiga
även om de uppenbarligen trodde att jag kom från Ryssland och därmed antingen
var prostituerad eller lyxhustru. Jag blev vän med en anställd på vandrarhemmet
där jag bodde i långa tider. Jag följde två unga män och hälsade på deras
familjer i Shaqqa, en kristen by nära al-Sweida (som i sin tur ligger nära den
numera berömda mindre staden Deraa). Bland annat fick jag träffa en av männens tonåriga
kvinnliga kusiner som var pigga och till synes öppensinnade. Och en gång när jag var på
besök i Tripoli i norra Libanon och sprang längs en större väg av rädsla för en
antagligen psyksikt rubbad man som förföljde mig, blev jag upplockad av en helt
vanlig muslimsk barnfamilj som körde mig till en annan del av staden för att
jag skulle kunna komma bort från min förföljare. Skulle folk i Sverige ha ställt upp för
en av sina egna på samma sätt som den libanesiska familjen ställde upp för en
på alla sätt främmande person, som dessutom mycket väl kunde ha varit
prostituerad? Jag är tyvärr inte säker på det.
Men å andra sidan: Min vän på vandrarhemmet kunde inte låta
bli att antasta mig så fort han fick tillfälle. Inte på något direkt våldsamt
sätt, men så ociviliserat att de som inte har varit med om det själva har svårt
att föreställa sig det. Familjen i Shaqqa var trevlig mot mig, men när det
visade sig att han som hade tagit med mig dit gjorde närmanden som jag inte
helt lyckades avvisa så började de medelålders kvinnorna fnittra tillgjort när
de såg mig för att visa att ryktet hade nått dem. Och även om jag imponerades
speciellt av en fjortonårig kusins framåtandra när hon sa att hon ville bli
läkare, tänkte jag cyniskt att ”det kan du ju drömma om”, för samtidigt som hon
var en pigg och intelligent person var hon en del av en uppenbart slö kultur
där man kan sitta en hel familj en hel eftermiddag i ett rum och inte göra
annat än att äta små svårskalade fågelfrön, utan att ens säga något av värde
till varandra. De hade aldrig hört talas om den lutheranska arbetsmoralen.
Eller att var och en kunde sköta sitt. Inte heller hade de syrier jag träffade
enbart positiva saker att säga om sina landsmän. En gång när min tidigare nämnde vän på vandrarhemmet skulle hjälpa mig att ringa ett samtal från en
telefonautomat och jag stod bredvid och såg lite stressad ut så kom två mer
storvuxna unga män och började slåss med honom. ”Det är fullt av idioter här i
Syrien” var hans förklaring. Jag trodde honom vid det laget alldeles utmärkt.
Så sammanfattningsvis tror jag att mina erfarenheter av att
socialisera med Arabien är ganska representativa för hela Västerlandet. Det
finns punkter av sympati. Det finns till och med vissa lokala glimtar av
förståelse. Men vi kan inte komma varandra för nära. För vid första bästa
tillfälle kommer den man trodde var en vän att kasta sig över en och försöka
använda sig av ens kropp. Eller något annat. Man kan aldrig lite på en person
man inte förstår. Kommer man varandra så nära, riskerar det att resultera i ett
potentiellt våldsamt avståndstagande. Så därför låter vi dem dö i stället. Men
inte utan att be för dem.
Hur kom det sig att du åkte dit?
SvaraRaderaJag menar alltså inte som att det var dumt av dig, det låter spännande. Själv är jag nog för lite nyfiken för att ta mig för något sånt.
När det gäller mina erfarenheter av människor från arabvärlden här i sverige är det lite som du beskriver det. De "invandrare" som jag är kompis med, har i stort sett samma svenska kultur som jag har, och de som inte har i stort sett samma kultur (som jag träffat genom skola och jobb) vill jag tyvärr inte umgås med. Sen betyder inte det att jag tycker illa om dem, men skillnaderna är för stora och gör mig bara trött.
Jo, det är ju det där med lika barn...
SvaraRaderaJag ville konfronteras med ett annorlunda men inte helt väsensskilt samhälle för att kunna se både dem och oss tydligare, tror jag. Och så ville jag se det som så många talar om i verkligheten i stället för att välja sida av politiska skäl.