När jag tillbringade två dagar i ensamhet blev jag alltmer
obeslutsam. Eftersom jag inte hade med någon annan människa att göra, så kunde
jag göra precis vad som föll mig in. Cyklade jag till brevlådan för att hämta
posten, kunde jag lika gärna cykla till sjön sex kilometer bort för att se hur
den ser ut på hösten och kanske bekämpa den där ensamhetsinducerade känslan av
svaghet. Vad var det för mening med att bara cykla iväg sådär? Ingen alls. Men
det var ju ingen mening med att jag cyklade tillbaka hem direkt heller. Jag
skulle kunna ha tagit en kniv och skurit mig själv också. Vad hade det varit
för mening med det? Ingen alls. Men det hade ju inte varit någon större mening
att jag inte gjorde det heller. Det var ju inget annat jag skulle göra, som
stod i konflikt med att skära mig med en kniv. (Nej, jag gjorde det inte och
det rekommenderas inte heller, men ni fattar kanske resonemanget om hur bristen
på yttre mening kan få en att tappa perspektivet på vad som är meningsfullt att
göra.)
Kierkegaard sa det. Sartre sa det: Vi har ångest inför
friheten. Sartre syftade då på de stora frågorna (de stora frågor som var
aktuella under brinnande världskrig) och sa uttryckligen att han inte kan påstå
att man får ångest av att välja mellan två sorters bakelser (sidan 55 i
Existentialismen är en humanism).
Varför får man inte det? Kanske för att man inte är ensam
bland bakelserna. De stora besluten är det ingen som kan ta åt en, men det vore
nästan pinsamt att insistera på att beslutet mellan två bakelser ska vara ens
eget fullt ut. När sådana små beslut däremot måste vara ens egna eftersom man
inte har några andra människor omkring sig, blir de extremt ångestframkallande.
Ångesten de framkallar är bottenlös på ett helt annat sätt än ångesten över
stora frågor. Är det något viktigt man funderar på så finns det oftast något
att ta fasta på, som säger en varför det är viktigt och hur man bör fundera vidare.
Har man däremot ångest över små, obetydliga frågor kan man inte komma till
något annat svar än att det är betydelselöst och att ens tillvaro därför är
meningslös.
Beror det på att det trots allt ligger någon form av mening
i de större frågorna, medan de vardagliga bekymren i sig är meningslösa? Eller
beror det på att man aldrig är lika ensam i de stora frågorna eftersom de
avhandlas i böcker? I så fall så skulle all känsla av mening kunna bero på ett
kollektivt självbedrägeri. Är vi meningssökande varelser placerade i en
meningslös värld, som generation efter generation lurar varandra att tillvaron
är meningsfull?
Eller så är ångesten över de stora frågorna mindre bottenlös
eftersom det trots allt finns någon form av mening i dem. En sådan mening som
bara finns är väl vad som brukar kallas för Gud, i bredare bemärkelse. Så panteister
kan tolka in en sådan högre mening i varenda kastrull med snabbnudlar. Men för
dem som tror på en gud åtskild från världen, som den klassiska kristendomen,
bör meningen finnas närmast där allt ställs på sin spets och längst bort i vardagligaste
situationerna. Därmed skulle den mindre hopplösa karaktären på ångesten över
det verkligt allvarliga kunna bero på att Meningen eller Gud faktiskt vägleder
en där. Kanske är det därför som de värsta religiösa asketerna också har varit
eremiter. Att vara ensam i kontemplation är ingen större utmaning, eftersom det
ligger nära meningen som sådan. Att däremot vara ensam i mer basala aspekter av livet kräver en betydligt större viljestyrka, eftersom det kräver att man
konstant upprätthåller medvetenheten om en högre verklighet trots det
materiellas dragningskraft ner mot det jordiska. Vi som inte besitter den
koncentrationsförmågan behöver i stället vara där och ge varandra order för att
hindra att frågan om meningen ställs vid tillfällen då den bara kan besvaras
negativt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar