fredag 23 november 2012

Det är här det inte händer

Om vi nu ändå lever i en obetydlig tid. Varför skulle man då försöka befinna sig på en betydelsefull plats? När jag var ung såg jag det som en självklarhet att man skulle röra sig mot metropolerna. Varför skulle man vara någon annanstans än där det händer? Så småningom började jag misstänka att det inte händer över huvud taget, varken i metropolerna eller någon annanstans.

Känslan av att man lika gärna kan bo var-som-helst är en sak, kanske en av få, som vi som frivilligt har bosatt oss i avkrokar ute i landet har gemensamt. Till storstaden flyttar man för att man är ute efter det senaste, det bästa, det centralaste, det högsta (med arbetsmarknaden som mer eller mindre relevant förevändning). Man söker efter något som ska bevisa att livet är mer än att jobba och äta och sova. Och detta något söker man där alla andra söker det, för det måste ju vara där det finns. Och omvänt bör man kunna vara ganska säker på att det inte finns i Torsås, Lessebo, Hylte eller Markaryd, för folk vallfärdar inte dit för att leta efter det. Så vi som har bosatt oss på sådana ställen, söker inte efter denna högre innebörd. Vi bor här för att vi har kommit fram till att det vi ser är vad livet har att erbjuda. Befriade från strävan mot det bästa och viktigaste och senaste är vi fria att fokusera på precis det.

PS. En trevlig sång om Ljungby.


En av många.

1 kommentar:

  1. Ja jag bor ju i en avkrok och jag bodde i en större stad förut, och jag tycker att livet ser likadant ut överallt. Man jobbar, man handlar, man lagar mat, man hämtar på dagis osv.
    Sen vill jag inte bo för långt från en stor stad för någon gång ibland vill jag gå på teater eller något annat som itne finns här, och då är det kul att ha det ganska nära. Men annars saknar jag inget, och jag tror att alla de som bor i storstäder och säger att de aaaaaldrig skulle kunna bo i en småstad antingen är småstadsbor från början som har komplex och måste rättfärdiga att de flyttade, eller folk som är så itutade att storstaden erbjuder något stort att de tror på det själva (typ som kejsarens nya kläder).

    SvaraRadera