Nu har SVT visat hur mycket sämre pojkars betyg är jämfört
med flickors på slutet av högstadiet. DN skriver också om det. Vad beror skillnaderna på? Diskriminering av en
feminin lärarkår, säger vissa. Det är sant att lärare på låg- och mellanstadiet
är oftast är kvinnor och det kan hända att flickor har lättare att identifiera
sig med dem. Men på högstadiet, där är en hel del lärare dessutom fortfarande
är män, beror ens resultat mindre på lärarens pedagogiska kvalitéer och mer på
vilken mängd arbete man själv är beredd på att lägga ner. Om pojkarna ville
skulle de flesta av dem relativt lätt kunna ta igen vad de eventuellt har
missat genom att anstränga sig lite. Men det tycks de inte göra i någon större
utsträckning. Och varför skulle de? Medan kvinnor utan utbildning tenderar att
hamna på dåligt betalda arbeten inom äldrevården, affärer och restauranger, har
många män med enbart gymnasieutbildning fortfarande relativt kvalificerade och relativt
välbetalda jobb inom industrin, hantverksyrken och transportsektorn.
Att hoppas på en framtid som kvalificerad arbetare är
förstås inte en helt vattentät lösning. En ganska stor del av dem som väljer
att inte bry sig om skolan blir arbetslösa som vuxna. Men det blir en del av
dem som försöker sig på högre utbildning också, och ännu fler får inte de jobb
som de hade hoppats på efter studierna. Så för pojkars del framstår en framtid
som arbetare som ett tillräckligt säkert och ett tillräckligt attraktivt
alternativ för att de ska ha råd att strunta i skolan.
Det finns inga formella hinder för kvinnor att även de bli
industriarbetade, hantverkare, bilmekaniker och lastbilschaufförer. Men det är
inte direkt någon som uppmuntrar dem till det heller. För de flickor som vill
slippa äldrevården och snabbköpskassan är det universitetet och bara
universitetet som rekommenderas. Få niondeklassare är tillräckligt kaxiga för
att gå emot sådana rekommendationer från det samhälle som de ämnar lyckas inom.
Så de gör som samhället säger åt dem i hopp om att bli belönade med en bättre
position än den som kvinnor tenderar att få om de inte är duktiga i skolan.
Flickor är fortfarande mer oroliga för att inte lyckas, med viss rätt.
Jag tycker att ovanstående utgör en rimlig förklaring till
åtminstone en viss del av betygsskillnaderna mellan pojkar och flickor i de
högre årskurserna. Ändå har jag inte hört den i debatten om pojkars sämre
resultat i skolan. Kanske beror det på att den inte gynnar någon av sidorna
fullt ut, varken feministerna eller antifeministerna: Den säger att (arbetar)män trots
allt fortfarande har det bättre som vuxna. Men den säger också att kvinnor håller
på att skaffa sig ett försprång inom yrken som kräver högre utbildning. Vad det
är värt återstår att se.
Ja det är konstigt att det inte tas med i debatten. Jag tror inte det har att göra med att lärarna diskriminerar killar, jag tror att det har mer att göra med killars attityd, och säkert som du säger att de får det ganska bra ändå även om de inte pluggar. Jag menar har man som kille en pappa som tjänar 27000 på ett vanligt skiftarbete på industrin utan krav på utbildning, eller om man som tjej har en mamma som sliter kvällar och nätter som undersköterska, och får, vaddå? 19000? Är det killen eller tjejen som blir motiverad att bli något annat liksom?
SvaraRaderaSen tror ju jag att det finns skillnader på killar och tjejer, att fler tjejer faktiskt tycker om vårdyrken, och då skulle man behöva höja statusen på de yrkena istället för att "tvinga" tjejer att jobba i industrin om de ska tjäna någorluna ok jämfört med killar.
Jo, men det är vårdarbetarna själva som måste höja sin status. Så länge som de tycker att det är så fint att "jobba med människor" att de är beredda att göra det till usla villkor och låg lön så kommer det att förbli så, så länge som kunden (skattebetalarna) tycker att de får tillräckligt bra arbetskraft för de pengarna. Men det verkar som att det börjar hända något trots allt. Sjuksköterskorna som bojkottar de stora sjukhusen i sommar eftersom de betalar så låga löner verkar vara inne på helt rätt spår.
SvaraRaderaIntressant resonemang. Det är ett specialfall av ett mer allmänt resonemang som säger att vissa ungdomar kanske gör helt rätt i att inte plugga. Om man ändå får svårt att hävda sig akademiskt kanske det är lika bra att strunta i det. Jag säger inte att det är så men tycker att man inte ska utesluta möjligheten a priori som ofta görs.
SvaraRaderaSen är ju frågan också vad betyg egentligen betyder. Flickor har haft bättre betyg än pojkar ganska länge. Det har inte hindrat män från att få arbeten med högre lön och högre status. Betyg från grundskolan och gymnasiet slutar spela roll så fort man kommer in på en högskoleutbildning. Självförtroende och förmåga att hävda sig spelar däremot roll genom hela arbetslivet. Och det är kanske det som pojkar skaffar sig i högre grad då de inte är upptagna med att koncentrera sig på läroböckerna.
SvaraRaderaDet håller jag med om. Betyg är viktigt men inte allt.
SvaraRaderaJag tror också att uppfattningen att en "duktig flicka inte slarvar" spelar en viktig roll här. För en pojke kan det tvärtom ses som fördelaktigt att vara lite nonchalant och risktagande.