Jag är uppvuxen med uppfattningen att viljans och själens
existens motbevisas, eller åtminstone blir problematisk, av att man lokalisera
tankar till fysiska platser i hjärnan och än mer av att man kan påverka sin
sinnesstämning genom droger och psykofarmaka. Men om tankarna ses som
kroppsliga ting, så kan det lika gärna finnas en styrande orsak bakom dem som
det finns en styrande orsak bakom armarna och benens rörelser.
Om själen erkännas, reduceras nervsystemet till ett medel,
lite med samma funktion som benen: Vet man inte vart man vill gå spelar det
ingen roll hur bra ens ben fungerar. Detta är existentiell ångest: att inte finna
konkreta uttryck för sin yttersta vilja någonstans. Det behöver inte vara fel
på nervsystemet hos en sådan person. Hen hittar bara inte någon väg i den
konkreta världen att lyda de order hen får. En sådan person behöver hjälp att
leta efter denna väg, vanligtvis genom att söka bättre förståelse för vad hens vilja
försöker säga och sedan finna vägar för denna i den konkreta verkligheten. Men
för dem som inte erkänner själen finns inte detta alternativ. De kan bara välja
mellan att anta att det är fel på nervsystemet eller att nervsystemet inte
passar ihop med de stimuli en person utsätts för. Antingen kan man försöka
ändra på nervsystemet med psykofarmaka, eller ändra på den yttre miljön med
hjälp av sociala åtgärder (varav sjukskrivning är den absolut vanligaste i
Sverige). Det man inte kan är att hjälpa individen att hitta uttryck för sin
yttersta vilja i miljön. För det finns ingen yttersta vilja, bara två
realiteter som kan passa eller inte passa: Nervsystemet och stimuli..
Psykofarmaka kan både öka och minska individens makt över
sin egen situation. Om individen saknar existentiell ångest, det vill säga vet
vart hen vill, men känner att nervsystemet reagerar på ett sätt som inte
stämmer, kan psykofarmaka rätta till det som individen upplever som fel. Liksom
att värktabletter kan ta bort huvudvärk och annan för individen totalt
oprovocerad värk, kan antiångestmedel ta bort ångest och nedstämdhet som
individen ser som totalt obefogad. Om problemet däremot inte ligger i att
nervsystemet är ofunktionellt, utan i att individen inte vet vart hen ska gå,
är det i bästa fall onödigt eller förvirrande att försöka åtgärda nervsystemet.
I värsta fall ger det samma effekt som att lokalbedöva handflatorna på en
person som hanterar vassa och farliga saker: Även om det man känner är
obehagligt, behöver man behålla förmågan att uppleva obehag, för obehaget talar
om vad man behöver undvika. Vilket ger en ledtrådar till vad man bör göra. Inte
ens en perfekt anpassad och biverkningsfri medicin skulle ha önskad effekt hos
personer med sådan existentiell ångest, för problemet sitter inte i deras
nervsystem. Att den nutida psykologivetenskapen inte rutinmässigt försöker dela
in patienter i sådana kategorier beror inte på att de inte skulle vara mycket
användbara, utan på att man inte kan tala om nervsystemet som ett verktyg i
likhet med resten av kroppen om man inte erkänner själen, en drivkraft bakom
nervsystemet.
Med rätt utrustning skulle någon kunna se var i min hjärna det
lyser när jag tänker och säger att själen existerar. Och med rätt kunskap skulle
någon kanske kunna manipulera min hjärna till att tänka ”jag hade fel, det är bevisat
att själen inte finns” i stället och agera enligt denna eller någon annan uppfattning. Alla goda
sätt att styra kroppen är bra. Utifrån och med medvetenhet om hur, eller
inifrån och reflexmässigt. Jag kan ha en kropp med någon form av oförmåga att reflexmässigt
framkalla den sinnesstämning som min riktning antar är befogad. Då kan jag i
viss mån manipulera min kropps kemi utifrån genom droger eller psykofarmka. Att
en utomstående skulle kunna göra samma sak med min kropp är just beviset på att
kroppen inte är samma sak som själen. För om någon annan än jag själv manipulerar
mina tankar, känslor och handlingar utifrån, och får mig att känna som hen vill
och inte som jag vill, har min kropp i praktiken blivit någon annans. Ett
redskap för någon annan själ i stället för min själ. Någon annans själ har
därmed fått två kroppar. Den ena mer användbar och lättstyrd än den andra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar