onsdag 30 maj 2012

Pervers i teorin


Jag har under nästan hela mitt vuxna liv hyst en ganska ovanlig form av avvikelse: Jag är teoretiskt besatt av sex och perversioner. Jag hyser stark lust att teoretiskt ta mig an handlingar av sex och våld och förvandla dem till knastertorr teori. Och det värsta är att jag skämtar inte. Det är verkligen en lust som återkommer, gång på gång. Ibland är jag fri från den i månader och halvår i taget, men den återkommer alltid.

Det finns ett fåtal historiska personer som jag tror att jag kan känna igen mig i. George Bataille allra främst, men jag gillar bara hans teoretiska böcker. Ögats historia tänker jag inte läsa igen, vad skiljer den från alla mängder av perversa berättelser man kan hitta på Internet? Kanske att internet inte fanns 1929 vilket faktiskt gjorde det berättigat att trycka det i bokform…

Var Michel Foucault också på det viset? Förhoppningsvis. Jag tror nämligen att det är hans fel att jag är som jag är på det området. Innan jag läste alla hans mest kända böcker i tjugoårsåldern minns jag inte att jag hade särskilt uttalade teoretiska intressen för sex och våld. Foucault pratade om internaliserade maktstrukturer, om hur de förtryckta upprätthåller makten lika mycket som förtryckarna. Och då är inte tanken på sex och sexualiserade maktrelationer långt borta. Vilken roll spelar sexualiteten i förtryck, i de förtrycktas villighet att acceptera förtrycket? Den frågan verkar inte ställas särskilt ofta. Idag googlade jag termen ”erotiserat förtryck” och upptäckte att den inte fanns. Inte på engelska heller. ”Sexualiserat förtryck” var det några som använde, men det tycktes inte betyda det jag vill undersöka: Förtrycker man bättre om man lägger in en sexuell aspekt i det?

Egentligen borde jag kanske inte beskriva denna min teoretiska böjelse som en perversion, utan som ett teoretiskt intresse i stil med den fria viljans problem och annat oklanderligt. Och det är det också i grunden, det är det teoretiska som gör det intressant (jag förstår precis vad Foucault menade med sitt uttalade om att sexualiteten egentligen är något ganska tråkigt). Men jag kan inte bläddra igenom mängder av porrnoveller och bilder och filmer och berättelser om intimt våld utan att känna något. För jag är inte bara teoretisk, jag är en människa med sexualitet och med empati och diverse andra känslor. Det går inte att undvika att de blandas in. Så i stället använder jag mina egna känslor som en språngbräda för teorin: Eftersom jag är ganska normal och känner såhär inför detta, då kanske det är en någorlunda generellt giltig känsla. Hur påverkar den då våra relationer till varandra och vårt samhälle?

Är mitt tillvägagångssätt vetenskapligt? Nej. Men hur gör man annars för att få reda på något om dessa frågor? Man ignorerar dem, tycks standardsvaret vara. Detta är den andra faktorn som får mitt teoretiska intresse för sex och kommunikativt våld att kännas som en perversion: Att jag aldrig har träffat eller ens hört talas om en nu levande person som tycks dela det intresset (tips mottages tacksamt). Nästan alla som är intresserade av sex verkar vara det antingen ur ett rent praktiskt perspektiv eller utifrån en eller annan politisk övertygelse. Jag har till exempel aldrig träffat någon som har ens i närheten av samma förhållande till pornografi som jag. Antingen runkar folk till det, eller undviker de det, oftast utifrån idén att det är något föraktligt, eller åtminstone något mycket, mycket trivialt. Den senare idén kan förresten hysas även av den runkande kategorin. Så att betrakta pornografiska framställningar som en övertydlig symbolik över mycket viktiga faktorer människliga relationer framstår antagligen som lite…perverst.

Om någon vill kommentera på detta så vill jag bara påpeka att ofina frågor är tillåtna. Om man ska vara så hemskt taktfull så kommer man inte långt inom dessa frågor. Vilket kan vara anledningen till att de nästan aldrig undersöks på allvar.

7 kommentarer:

  1. Du tar upp intressanta frågor. Man kan fråga sig i hur hög grad man verkligen kan skilja på "teoretiserande om sex" och voyeurism o dyl. Denna faktor är säkerligen en stor del av förklaringen till framgången hos sådana som Foucault, Freud, etc. Det är helt enkelt spännande att läsa att människan drivs av sex- och dödsdriften (definitivt mer spännande än att läsa att vi är en maskin utan fri vilja).

    SvaraRadera
  2. Du menar att folk läser Foucault och Freud för att bli kåta eller någonting ditåt? Ja, kanske, men det är inget som jag personligen har känt av tror jag. När det gäller Foucault känns det tvärtom som en fördel att han var homosexuell och själv tände på något annat än de flesta av sina läsare, för det får de principer bakom sexualiteten som han vill beskriva att framstå klarare. Det kan ju också vara så att det är viktigare för folk att förstå vad som driver deras sexualitet än att få veta att de inte har någon vilja eller liknande. Insikter bakom ens egna sexuella begär skulle man ju teoretiskt sett kunna använda till något i det praktiska livet.

    Jag tror hur som helst att det stämmer som du säger att skiljelinjen mellan teoretiserande och voyeurism inte är riktigt klar. De som har utmärkt sig med radikala idéer om sexualiteten har i många fall redan varit tillräckligt komprometterade av sexualiteten för att kunna bära tysta anklagelser om vouyeurism. Foucault var homosexuell som sagt och då visste alla i vilket fall som helst att han inte var normal. Georges Bataille var vad man idag skulle kalla sexmissbrukare. Och få har lyckats skriva om sex utan att blanda in sig själva: Alla som har läst Det andra könet förstår att Simone de Beuvoir var en traditionellt passiv kvinna i det sexuella och alla som har läst Varat och intet förstår att Jean-Paul Sartre var en kåtbock, eftersom han påstod sånt som att det sexuella begäret, till skillnad från exempelvis hungern, tar över hela ens person när det visar sig.

    SvaraRadera
  3. Om man är allt för teoretisk i det mesta kan ju det tyda på att man har ett otryggt anknytningsmönster och har svårt att hantera känslor, så på det sättet kanske det är bra att det finns lite känslor med när du funderar på de här frågorna.
    Jag har en ganska teoretisk syn på porr och sex, men kanske inte inom samma område som du, om du ser på maktstrukturer och så. Men jag fylls i alla fall inte av massa känslor av usch eller fy eller oj eller hmhm! I min värld skulle porrskådis kunna vara vilket yrke som helst, och att det ibland mest är samhället som lägger en massa skuld på dem som arbetar med det. Om tex ett barn mår dåligt över att hans mamma är porrstjärna, är det på grund av att mamman är porrstjärna eller över att samhället dömmer henne så hårt? Jag tror det senare. Men sen finns såklart andra inom den branchen som kanske lockats eller indirekt tvingats in i det, och det är ju inte bra!

    SvaraRadera
  4. Har du läst "Älska som en porrstjärna" av Jenna Jamesson? Jag tyckte att den var ett bra exempel på att det faktiskt kan vara en rationell idé att bli porraktris, givet vissa omständigheter. Men hon påpekar också att man behöver vara stark för att klara av den branschen, så det finns säkert minst lika många och lika sanna sorgliga historier därifrån.

    SvaraRadera
  5. Nej jag har inte läst den faktiskt, men en kompis har den i sin bokhylla så kanske ska låna den. Ja, kan tänka mig att man behöver vara stark och eftersom det är ett väldigt utsatt yrke kan jag tänka mig att det finns mycket fler sorgliga historier från den branchen än andra som du säger.

    SvaraRadera
  6. Nej, det är inte direkt en bok man behöver gräva särskilt djupt på universitetsbiblioteket efter. För några år sedan såldes den på pockethyllorna i mataffärerna. Tyvärr är det inte så praktiskt ordnat så att alla intressanta böcker finns samlade på en och samma plats, utan de kan dyka upp lite var som helst. Lite som med intressanta människor.

    SvaraRadera
  7. Det är otroligt befriande att läsa ditt inlägg, eftersom porr är ett ämne som väcker många känslor i mig. Sexuell lust möter känslor av skam på grund av att vad man ser/läser är "fult". Jag undrar när och varför min s.k. perversitet (lust över extrema sexuella handlingar) började? Var det en revolt mot min omgivning eller en oundviklig böjelse för min sanna natur? Jag är en faktiskt helt normal ung kvinna, men möter konstant motstridiga känslor i mig själv om vad som är rätt och vad som är fel.
    Tack för ditt inlägg, mycket intressant och läsvärt.

    SvaraRadera