I filosofiska kretsar anses man vara lite oborstad om man påpekar
att Martin Heidegger var nazist. Som att man försöker ta billiga poänger. Dethär inlägget av Christopher Kullenberg föreslår till exempel att Heideggers nazism skulle kunna vara lika ointressant för filosofer som rymdforskares politiska åsikter för rymdentusiaster (Kullenberg problematiserar den uppfattningen också).
Vad jag undrar är vad de som vill frikänna filosofer från
ansvar för sina praktiska handlingar egentligen tycker att filosofi ska vara
bra för. Har inte filosofi med praktisk handling att göra alls? Är filosofi en
rent teoretisk sport, helt skild från verkliga livet?
Om det finns helt
vattentäta skott mellan filosofi och handling, så kan faktiskt en filosofi som får
folk att handla på ett katastrofalt sätt betraktas som fulländad. Är man säker
på att man själv aldrig kommer att använda sina filosofiska insikter för något
annat än ren kontemplation och aldrig ha nytta av den för att ta beslut i det
praktiska livet, så spelar det ingen som helst roll vad filosoferna man
inspireras av gjorde med sina liv.
Om man däremot tänker sig filosofi som en vägledning för
handling, måste det finnas något fel med filosofi som fick sin upphovsman att
handla fel. Den behöver inte vara fel rakt igenom, men det finns något i den
som man själv måste vara försiktig med om man inte vill handla likadant. Tror
man att Heidegger hade en del vettigt att komma med, men inte själv vill bli
nazist eller motsvarande, så bör man fundera på vad i Heideggers filosofi som
drev honom till dessa politiska åsikter och påföljande handlingar. Tror man att
Michel Foucault kom med många givande tankar, men inte vill riskera att stödja
en teokratisk revolution, så bör man fundera på vad i hans filosofi som ledde
fram till romantiserandet av medeltida ideal.
När det gäller Foucault tycker jag också att vi som är
anhängare till honom bör fundera på vad som gjorde honom så blind för
verkligheten. I Didier Eribons biografi Michel
Foucault beskrivs Foucaults stöd till regimen i Iran med att han var
extremt oallmänbildad. Det berättas att han även skaffade bögbekanta i Iran och
blev uppriktigt förvånad när en from regimanhängare berättade att det var
dödsstraff på homosexuella handlingar. Det hade han nog kunnat tagit reda på
innan han åkte dit och bögade sig, om han hade ansträngt sig. Varför gjorde han
inte det? Finns det något i Foucaults filosofi som står i motsättning till
allmänbildning och öppensinnad informationsinhämtning?
Allt det här spelar ingen roll om man tänker sig att
filosofi inte är mer än en intressant tankeövning som man kan ta till när man
har lust eller när man får betalt för det. Det spelar däremot roll om filosofi
spelar roll.
PS. Denna mycket förlåtande inställningen till Heidegger
står i skarp kontrast till den i allmänhet allt annat än förlåtande
inställningen till dem som så mycket som föreslår att minska invandringen på
något sätt. Som jag har skrivit nånstans tidigare så reagerade jag på ett
personangrepp av en kommentator på en annan kommentator på en gammal post på Isabelle Ståhls blogg. Utan att det har något med ämnet att göra angriper signaturen Linn signaturen Johanna Rasumussen efter
att ha gått igenom den senares lista av Facebookgrupper och upptäckt att en av många
som hon gillar är Politiskt Inkorrekt, en invandringskritisk hemsida. En kommentar
som Ståhl själv varken har valt att ta bort eller kommentera. När Ståhl senare skriver flera inlägg om Heidegger, pratar i radion om Heidegger och så vidare syns inga kommentarer om att man inte bör befatta sig med Heidegger på grund av hans politiska åsikter och handlingar. Men Linn hade kanske slutat följa bloggen då.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar