En bekant sa en gång till mig att på 30-talet så tycks
intellektuella haft som sin främsta målsättning att uttrycka något riktigt
enkelt på ett så komplicerat sätt som möjligt. Idag ska man däremot helst
uttrycka något komplicerat på ett enkelt sätt, och lyckas man inte med det så
uttrycker man något enkelt på ett enkelt sätt.
Det sägs att man i Husserls seminariegrupp kunde ägna en hel
termin åt att analysera en postlåda. Här säger någon det i alla fall. Och igår försökte jag förklara för min mor vad som
var så fantastiskt med Heidegger genom att förklara hur han förklarade tingens
väsen genom hur vi använder dem. En hammare är vad den är genom att vi använder
den till att spika med. ”Ja men är inte det självklart?”, frågade hon. Eh, jo,
det är det. Speciellt för oss som är vana vid att spika.
Men det tycks inte varit lika självklart då. Var det för att
man tidigare hade sett det som självklart att sanningen låg hos dem som hade
ett skrivbord att sitta bakom och papper att skriva på, så att alla påståenden
om att sanningen kunde nås på ett praktiskt plan, det vill säga implicit av vem
som helst, blev radikala? Vid en första anblick framstår
prata-om-något-enkelt-på-ett-svårt-sätt som rätt snobbig verksamhet. Men kanske
var det ett tecken på att bildning och praktiskt arbete började närma sig
varandra? Genom att använda sina fina uttryck till att beskriva sånt som alla
samhällsklasser upplever, lade man grunden för ett mer socialt utjämnat samhälle
där praktiskt arbete angår nästan alla och tänkande angår alla som vill. I dagen samhälle kan förmågan att filosofera över brevlådor i ett halvår bli en användbar egenskap för en filosofiskt intresserad person. För vi löper ungefär lika stor risk som genomsnittsbefolkningen att försörja oss som tidningsbud.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar