Jag har tidigare gnällt lite på Giorgio Agamben på grund av
hans del i den alarmistiska tanketradition som urvattnar alla begrepp. Men
medan jag slöläste en kristen bok om bioetik ( Bioetics - A Primer for Christians av Gilberg Meilaender) kom jag ändå att tänka på Agambens tolkning av homo sacer-begreppet. Meilaender skriver uttryckligen att det finns
vissa människor vi måste undvika att hjälpa trots att vi kan: Barnlösa par,
ofrivilligt gravida, par som önskar sig ett friskt barn hellre än ett sjukt barn
och sjuka personer som önskar att dö. Med andra ord så kräver den kristna
moralen betydligt större uppoffringar av viss personer än andra. Den kräver,
som författaren flera gånger påpekar, att vi upphäver vårt normala
individualitetsperspektiv.
Men vad är alternativet till att låta ett fåtal aspekter av tillvaron vara heliga? Nazisterna visade hur det blir om man inkorporerar precis allt i det moderna samhället, om man inte låter några aspekter alls tillhöra en förmodern, mystisk aspekt. Även i Kina jobbar de på den saken. Kanske behöver en liten del av tillvaron undantas från det moderna kontraktet för att barbariet ska hållas på avstånd. Men eftersom sådana undantag utesluter vissa kategorier människor ur samhällsgemenskapen skapar det andra former av barbari: Att stöta ut de mest heliga från samhället är också barbariskt.
Vad innebär det att upphäva individualitetsperspektivet? I
ett samhälle som vårt, där det sociala kontraktet är skrivet individer emellan,
innebär det att samhällskontraktet upphävs. För dagen civila samhälle bygger på
relationer mellan individer. Men på vissa områden upphävs denna
mellan-individualitet till förmån för något annat. Och eftersom detta andra
bara gäller mindre delar av tillvaron, där de flesta, i synnerhet friska män,
inte har något att göra, innebär det ett samhälleligt undantagstillstånd. Allt
som beskrivs som heligt står utanför vårt i grunden profana nuvarande samhälle.
Medan det under Romarriket var den som hade brutit en ed med gudarna som var
utanför, så är det i vårt samhälle tvärtom de som på något sätt står i
förbindelse med det gudomliga som är utstötta. Så i nutiden är det allt etiskt,
heligt, annanvärldsligt och överjordiskt som skapar homo sacer. Här, mitt bland
oss. Personer som förvissas till den heliga sfären står utanför det skydd som vårt sekulära samhälle normalt sett erbjuder. I stort sett vad som helst kan krävas av dem, eftersom
deras åtaganden inte längre begränsas av samhällskontraktet. Precis som
Romarrikets homo sacer kan de inte offras, eftersom de redan har offrats en
gång, från det normala samhället till det obestämbart heliga.
Vem är då denna moderna homo sacer? För det första en
fertil kvinna. Det är svårt att beskriva abort som något annat än moraliskt
tveksamt, om inte annat eftersom det inte finns någon absolut gräns mellan
livet och icke-livet. Men att undvika att hjälpa en medborgare i en besvärlig
situation trots att man kan, inte med hänvisning till en annan nu existerande
medborgare utan med hänvisning till livets abstrakta princip, är att göra om
henne från medborgare till homo sacer. Hjälper vi inte henne är det för att hon
nu tillhör de abstrakta principerna snarare än det konkreta samhället. Och att
neka en lidande medborgare smärtlindring eftersom de rör sig om en förlossning,
det vill säga något som är relaterat till det heliga livets princip, är också
att reducera henne från medborgare till homo sacer. Enligt samma princip, men
något mer komplicerat, att kräva av en familj att de ska göra om sig från en
familj till en vårdinstitution för ett gravt handikappat barn och älska det
under tiden de gör det, är också att göra om den familjen från en del av
samhället till homo sacer. Medan andra arbetar, roar sig och älskar om
vartannat så ska de älska, älska och älska livet igenom. Och älskar gör man
utanför samhällskontraktet. I stället för att som solidariska
samhällsmedborgare hjälpa dem, förväntar vi oss inget mindre än att de ska
offra sig heroiskt och leva ett liv uppfyllda av helighet. Åtskilda från oss.
Här är en text som beskriver den saken.
Men vad är alternativet till att låta ett fåtal aspekter av tillvaron vara heliga? Nazisterna visade hur det blir om man inkorporerar precis allt i det moderna samhället, om man inte låter några aspekter alls tillhöra en förmodern, mystisk aspekt. Även i Kina jobbar de på den saken. Kanske behöver en liten del av tillvaron undantas från det moderna kontraktet för att barbariet ska hållas på avstånd. Men eftersom sådana undantag utesluter vissa kategorier människor ur samhällsgemenskapen skapar det andra former av barbari: Att stöta ut de mest heliga från samhället är också barbariskt.
Så vad gör ett civiliserat samhälle? Kompromissar mellan
medborgartanken och det heliga. Ett samhälle som inte förmår ständigt stå och
tveka mellan de två, men med medborgartanken fast förankrad i lagen, kommer att
bli barbariskt åt det ena eller andra hållet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar