torsdag 16 februari 2012

Drömmar är en form av abstraktion


Jag bestämde mig för att ta ett uppehåll i bloggandet eftersom jag inte kände mig bekväm med det. Men natten efter drömde jag att jag slängde ut en grupp med människor som höll på att forcera sig in i mitt hus för att ha röjarfest (ja, jag vet att jag är en tråkmåns, men det var människor som jag inte hade sett på tio år och inte hade haft mycket utbyte med innan dess heller). Det fick mig att förstå att jag kan ha kontroll över situationen bara jag bestämmer mig.

För min del är drömtydning inget hokus pokus. Drömmar hjälper en att abstrahera det man har en känsla av, men inte riktigt ser klart. Genom att illustrera den princip man känner på sig med andra exempel än de man har upplevt så ser man själva den abstrakta principen klarare. Exakt vad det är man är rädd eller bekymrad för, exakt vilka utmaningar man står inför. Ju fler exempel, desto lättare att se själva principen. Det ofta mer eller mindre absurda innehållet drömmarna hjälper en att se det allegoriska i dem. De visar inte verkligheten, utan är till hjälp för att tolka verkligheten.

Jag vet inte om typ alla eller typ ingen delar denna uppfattning. Om drömmar har denna funktion så kan man bara tolka drömmar hos dem som man känner mycket väl och som man är mycket uppdaterad på. Och då pratar man bara om drömmar med dem. Och får inte veta vad alla andra tror. Vad tror ni som eventuellt läser det här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar