tisdag 19 juni 2012

Perversion är att älska systemet så mycket att man bejakar även dess sämre sidor


Eftersom jag har erkänt mitt teoretiska beroende av snusk så kan jag lika gärna dela med mig av en av mina teoretiska slutsatser av mina myckna studier på ämnet. Disclaimer: Min ambition med texten nedan är inte att nämna alla tänkbara perversioner som kan uppstå hos alla tänkbara personer. Det är heller ingen statistiskt grundad faktatext om perversioner. Det är en beskrivning av vilka slutsatser jag har dragit och på ett ungefär på vilka grunder jag har dragit dem.

Perversion är att älska systemet så mycket att man även dyrkar dess sämre sidor. Man dyrkar även dess bieffekter. De mönster normala människor följer för att bilda relationer kan resultera i extrema uttryck som de flesta inte tycker är så trevliga. Det att män kan få för sig att utnyttja sin överlägsna fysiska styrka till att dominera kvinnor i deras närhet är en bieffekt av att intima relationer tenderar att ske mellan den starkare och den svagare delen av befolkningen. Det att vissa kvinnor har stor makt över män genom den attraktionskraft de besitter är en bieffekt av att kvinnor anses vara mer åtråvärda objekt än män.

Officiellt sett så fördöms manlig dominans grundad i styrka och historisk auktoritet. Och de flesta män beklagar att vackra kvinnor kan få dem att tappa förståndet till den grad att de börjar fjäska och göra sig till. Men systemet som sådant vill vi ha kvar, för det lever vi i. Systemet som sådant för oss samman. Systemet där män dominerar kvinnor utifrån historisk auktoritet, styrka och sin sexuella position. Systemet där kvinnor dominerar män genom sin sexuella attraktionskraft och genom sin rätt att kontrollera vem som får närma sig dem. Vi tackar artigt nej till de avarter som det kan resultera i, men fortsätter att skapa relationer enligt dessa system.

Men det finns de som älskar systemet till den grad att de säger ja till vad andra betraktar som avarter. Det finns män som älskar det system där kvinnor dominerar genom sin skönhet till den grad att de önskar utsätta sig för dess mer extrema uttryck. De vill låta sig trampas på, förminskas och förnedras, låta sig väljas bort för en manligare, mer välutrustad och dugligare man. För de älskar det system där kvinnor har makt att göra så och då vill de se verkliga prov på den makten.

Och det finns de som älskar det system där män dominerar kvinnor genom sin styrka och historiskt grundade auktoritet. Som vill känna detta system på riktigt och inte i den urvattnade form som de flesta praktiserar det. För de älskar systemet så mycket att de älskar dess bieffekter. De vill bli utsatta för iscensatta våldtäkter. De vill bli hänsynslöst knullade och utnyttjade. De vill bli bestraffade av den fysiskt och moraliskt överlägsna mannen när de har gjort fel.

Drar man dessa extremer alltför långt så kommer man utanför de flesta människors självbevarelsedrift. Men drar man dem bara ganska långt, så att parterna kommer från det utan permanenta fysiska skador, så får man en betydligt klarare bild av det system som de flesta av oss lever enligt, men vars möjliga extrema konsekvenser vi skyr. Det är de perversa som allra mest älskar de som system som ligger till grund för det normala.

3 kommentarer:

  1. Jag har funderat många gånger vad det är som gör att vissa personer far iväg åt sånna här perversioner som du pratar om. Eller tex djurporr eller att skära någon så att den blöder och annat som jag fått höra om. I ett fall vet jag varför han tyckte om sånt (den person jag skriver om i inlägget "dejtar du ett psyko" eller vad det var jag kallade det), men i andra fall har jag undrat vad det beror på.

    SvaraRadera
  2. Den sortens perversioner som jag pratar om är egentligen främst "normala" perversioner, alltså sånt som kan uppfattas som normalt inom slutna sällskap. Det är genom att besöka sådana sällskap som jag har kunnat studera perversioner på närmare håll. Att skära någon så hen blöder kan visserligen inkluderas där, det kallad "knifeplay" då, men det verkar inte vara så hemskt vanligt. Jag misstänker att man kan behöva söka olika orsaker bakom normalspeciella perversioner och perversioner som avviker från alla tillgängliga sociala normer.

    Skulle vara intressant att veta vad som drev "ditt" psyko.

    SvaraRadera
  3. Jag svarar här på din fråga på min blogg: Han har väldiga anknytninsproblem enligt psykolog, och detta för att han inte har fått visa känslor när han var liten, och blivit kroppsligt bestraffad så fort känslor visats. Otrygg anknytning kallas det. Så när man förtrycker känslor hela tiden och inte kan visa dem så försöker man kanske kanalisera det genom att tänka hemska saker om andra, och sen vet jag inte om det till slut blir något man faktiskt vill göra i verkligheten, när man tänker på det tillräckligt mycket. Det sista var bara en gissning, inget som psykologen sa. Jag har många fler exempel på psykon :). Jag verkar dra dem till mig av någon anledning, eller så bär alla på något skumt. Och det kanske är hemskt eg att kalla dem psykon för de är ju offer för någon behandling som gjort att de blivit som de blivit.

    SvaraRadera