torsdag 21 juni 2012

Allt är äckligt


Belgisk blå är så sönderavlad så att dess slida måste skäras upp för att den ska kunna födas, står i DN. Och hur tror folk att människor föds? Det kan jag berätta: Antingen måste slidan klippas upp eller måste man låta den spricka av sig själv. I en mindre del av fallen spricker den inte alls, men det är inte det vanligaste. Men människor klipps väl inte upp utan bedövning? Jodå. Den födande kvinnan är lite som ett djur. Hennes smärta är inte riktigt mänsklig. Den tillhör naturen. Och allt som är naturligt är bra. Därför är det bra att människor spricker sönder när de får barn och känner när de gör det, men det är inte bra att sönderavlade kor gör det.

Nu anklagar jag inte alls artikelförfattaren för att tycka så eller förneka mänskliga honors vedermödor i barnafödandet. Jag menar bara att det inte skulle bli alltför smakfullt om man filmade en människas födelse heller. Det är inte bara det onaturliga eller industrialiserade som är smaklöst, utan världen som sådan.

PS. Det är inte bara manlig perversion som gör köttindustrin storskalig och otrevlig. Folk vill ha billigt kött. De vill säkert gärna att det ska ha framställts under mysiga former, men främst ska det vara billigt. Så de som kan och vill framställa kött på ett någorlunda billigt sätt överlever. De andra får arbeta gratis eller lägga ner. Men det är ju egentligen självklart. Även för dem som har tillbringat de senaste åren med "det känsliga undersökande som pågår inom en feministisk-materialistisk konst och forskning".

2 kommentarer:

  1. Ja det där med att allt naturligt är bra är lite lustigt, det är många som tycker det. Jag tex hatar att ha mens, och om jag inte ville ha ett barn till skulle jag sätta in en p-stav som jag hade förut som gjorde att jag aldrig fick mens, för jag tycker bara det är jobbigt. Men så säger alla att man ska vara glad över att man har mens för då vet man att allt fungerar som det ska och att det är så naturligt och bra :)

    Sen gillar jag inte heller att man säljer utländskt billigt kött där producenterna inte följt de regler som finns för svenska bönder och som är till för att djuren ska få det bättre, vilket gör att alla köper det billiga och så får de svenska bönderna gå i konkurs därför att de "tvingats" göra det bättre för djuren. Det är lite dubbelmoral från konsumenternas sida. Djuren ska ha det bra, men själv ska jag inte behöva köpa kött där djuren är uppfödda bra, för det är ju dyrt!

    SvaraRadera
  2. Säkert ligger det ett visst mått av lättja i kommentarer om att man bör följa naturen. Det kräver ju varken eftertanke, kunnande eller ställningstagande av något slag.

    SvaraRadera