lördag 23 juni 2012

Favela chic


För några år sen fick jag lära mig att det finns en inredningsstil som heter Shabby chic. Den går ut på att man ska ha inreda snyggt med nötta och matta detaljer. Sen fick jag lära mig att Shabby chic är ett varumärkesskyddat namn som bara en människa i England får använda. Och hon använder det betydligt mer i betydelsen chic än shabby. Vad jag tror är typisk traditionell fluffig engelsk inredning med något litet nött bord ellerså ditställt på någon kant, såhär typ.

Kan hon så kan jag. Jag är inte mycket för inredning, men jag gillar att fixa utomhus. Vad heter det? Utredning? Nej, exteriör. Så jag ska ta patent på konceptet Favela chic: Bo under plåttak med stil. Vem som helst med lite pengar kan köpa nya betongpannor till taket. Men korrugerad plåt med rost i kanten? Det tar lite tid och en del omsorg att framkalla, faktiskt. Jag hoppas att Favela Chic kommer att bli exteriörens motsvarighet till färdigslitna jeans.



Hängränna av högprofilerad plåt. Korrugerad plåt är en av hörnstenarna i Favela chic.

Aluminiumplåt är ocklå Favela chic. Ett lättskött fasadmaterial, här tillverkat av skyltar som har vänts med baksidan utåt. Parabolantenn som inte används är tyvärr nästan bara favela.

Detta nybyggda vedskjul/cykelgarage är byggt helt i enlighet med ställets övriga Favela chic-stil. Men det syns lite dåligt bakom buskarna.

2 kommentarer:

  1. Då kanske de som bor i fattiga kåkstäder blir lite mer inne :) Nej, man kanske inte ska skämta om sånt..
    Vi har takpannor från tre olika tidsepoker, därför att alla inte har bytts ut när det har behövts, det tycker jag är lite roligt.

    SvaraRadera
  2. Jo. Det är bra om man hittar något sätt att göra det hemtrevligt utan att det ser ut som en Carl Larsson-stuga. Att bo i ett hus på landet som inte ser riktigt klassiskt ut har tyvärr lite av en underklasstämpel, men det borde ju Favela chic-stilen kunna ändra på...

    SvaraRadera