måndag 1 oktober 2012

Svenskheten såld till lägstbjudande


Ikea har gjort svenskheten till en handelsvara. Till synes utan att skämmas för de har de gjort om en nationell identitet till ett argument för att få sälja möbler. Precis som det passar dem, förstås. När jag var på Ikea i Dubai senast och lämnade in mina barn på ”Småland” fanns en reklamskylt i närheten, med orden ”Fika is Swedish for taking a break” eller något liknande, illustrerat med en bild på en hamburgare. Är det någon svensk som skulle kalla hamburgare för fika? Nej, men spela roll liksom. Och på Ikea i Bilbao träffade jag på en blonderad ung kvinna iklädd någon slags svensk folkdräkt. Hon log professionellt vänligt mot mig, ovetande om mina funderingar på att gå och anmäla mig för varuhusledningen för att stjäla hennes arbete.

Att vi låter ett privat företag göra om svenskheten till billiga försäljningsknep gör oss kanske bara mer svenska. För den viktigaste delen av den svenska identiteten är väl ändå att se denna identitet som något värdelöst och nästan föraktligt? Vi säljer den till lägstbjudande, till den som utnyttjar den mest hänsynslöst, för att visa hur lite den betyder för oss.

Länk till artikel i DN om Ikeas variant av den svenska toleransen mot främmande kulturer. GP skriver också om det. Och SvD. Och Aftonbladet. Det är normalt att företag, även svenska företag, försöker tjäna pengar. Men det blir lite besvärande just i ett fall då vi har låtit ett företag mer eller mindre ensamt representera vår nationella identitet i omvärlden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar