tisdag 25 september 2012

Om kvinnor började tänka rationellt…


…och faktiskt började utvärdera om de ansträngningar som de lägger på att vara kvinnor är värda sitt pris. Skulle de då konstatera att det är värt att ha obekväma underkläder med spets som kliar för att se sexiga ut de fåtaliga minuter om dagen som någon ser dessa underkläder? Skulle de med berått mod hävda att de verkligen vinner tillräckligt mycket på att vara sminkade för att det ska vara värt tjugo minuter om dagen att måla på det och tvätta bort det? Skulle de konstatera att de fördelar de får av att raka av allt hår på hela kroppen är värda vad det kostar i tid och pengar och arrangemang att bli alldeles ”len”? Och skulle de bestämma sig för att det är fullt rimligt att de varje dag, varje timme är påverkade av främmande hormoner för att några gånger i veckan kunna bli knullade utan ytterligare arrangemang, vilket Katrine Kielos skriver om här?

Det vet jag inte, för sådant beteende brukar inte förklaras med rationella skäl. ”Jag gillar att känna mig fräsch” eller ”kondom förstör känslan” är typiska argument. Men hur kan det vara att dessa argument är så starka att ingen rationalitet rår på dem? Kanske för att kvinnan trots allt lever stora delar av sitt liv för mannen. Man kan inte kvantifiera nyttan med att göra sig vacker, för det är en del av en kvinnas själva existensberättigande att vara vacker. Och av samma anledning kan man inte kvantifiera nyttan med att äta p-piller, för det är en del av en kvinnas existensberättigande att vara knullbar. Varje timme, varje minut. Även om det inte är något man gör i praktiken mer än  några minuter varannan dag eller varannan vecka.

2 kommentarer:

  1. Nu är inte jag en person som lägger särskilt mycket tid på att göra mig fin (sminkar mig inte, gör inget med håret, klipper mig inte ens, rakar mig inte, kollar aldrig på kläder osv), men jag har gjort det periodvis i mitt liv, och anledningen till varför man gör det är för att man vill ha en viss sorts kille, som bara accepterar tjejer med ett visst utseende. Och anledningen till att man vill ha en viss sorts kille är väl för att man har en viss sorts förebild när det gäller att välja partner. Och man tänker ju då att valet står mellan den sortens kille eller att vara ensam vilket man inte vill då.
    Men ja, det är bekvämare när man slipper fixa sig så mycket hela tiden.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte varför jag blir så glad när någon annan kvinna ”kommer ut” som en som har bättre för sig än att måla sig. Som att det kanske inte är så illa ställt med mänskligheten ändå.

    Tänk om denna vissa sortens killar som gillar fixade tjejer tog ett steg in i den moderna tiden och bestämde sig för att bli rationella och jämställda. Då skulle det här rakandet och sminkande och hårfärgandet och p-pillersväljandet ses som en åtgärd för den äktenskapliga trivseln, som vilket hushållsarbete som helst. Då skulle den moderna kvinnan kunna säga ”nu går jag in i badrummet och städar och pyntar mig själv i 40 minuter så har du hunnit städa och pynta i huset under tiden”. Hade de inte börjat fundera på om det verkligen är så mycket trevligare att umgås med en pyntad kvinna om de själva indirekt hade fått vara med och stå för arbetsinsatsen? Förra generationens kvinnor funderade på att sluta städa och pynta hemmet som en kärleksfull gåva till mannen. Skulle inte vår generation då kunna fundera på att sluta att städa och pynta och hormonpreparera oss själva som en kärleksfull gåva till mannen?

    SvaraRadera