tag:blogger.com,1999:blog-8744835600867726320.post1676287244573640578..comments2018-06-23T04:44:15.492+02:00Comments on En fristående filosofs funderingar: Negativ och positiv kamp för förändringfri intellektuellhttp://www.blogger.com/profile/14561422995578223414noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-8744835600867726320.post-53529627587041894392012-12-16T09:58:09.190+01:002012-12-16T09:58:09.190+01:00Jo. Så länge som isolationism är en möjlighet så g...Jo. Så länge som isolationism är en möjlighet så går det bra att låta sig bli missförstådd. I den mån svarta och vita, män och kvinnor, araber och västerlänningar och så vidare inte har med varandra att göra spelar det heller ingen roll vad de tänker om varandra. Av den anledningen leker jag ibland med tanken på högre grad av isolationism mellan olika kultursfärer. Vad händer om alla bara sköter sitt?<br /><br />Som jag tolkar Foucaults idéer så är de förtryckta en del av förtrycket. Alltså de har ingen absolut urskiljbar essens utan förtrycket. För att ta ett exempel som jag känner till så tolkar jag detta som att identiteten "kvinna" inte kan existera utan identiteten "förtryckt". Som förtryckt utgör förtrycket en del av ens person, så man kan inte kasta av sig förtrycket utan att göra upp med en del av sig själv. Denna del måste sedan (antagligen) ersättas med något annat, så att frigöra sig från förtryck blir att återskapa sig själv till något annat. Även om Foucault aldrig uttryckligen beskrev hur motstånd mot makten skulle se ut så är åtminstone Sexualitetens historia lite inne på det spåret tror jag. fri intellektuellhttps://www.blogger.com/profile/14561422995578223414noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8744835600867726320.post-84372945900990356282012-12-15T14:18:07.555+01:002012-12-15T14:18:07.555+01:00"2. Övertyga sin omgivning om att de är kapab..."2. Övertyga sin omgivning om att de är kapabla till detta och förtjänar omgivningens stöd och respekt." är kanske inte alltid nödvändig. I vissa fall kanske det går att låta sig bli missförstådd, eller dölja förändringsprocessen så länge som det är nödvändigt. Men detta kanske inte är möjligt i alla situationer, och kanske särskilt svårt i förändringar som har med socialt beteende att göra.<br /><br />Frågan som väcks här är alltså till viss del hur "elastiska" de förtryckta är. Är de spänstiga som en fjäder som återgår till sin naturliga form? Eller har de varit komprimerade så länge att en formändring nu blivit omöjlig? Johan Nystrom-Perssonhttps://www.blogger.com/profile/02186919003461191266noreply@blogger.com